امروز : سه شنبه 29 اسفند -

روز جهانی گردشگری در ماه محرم

روز جهانی گردشگری

روز جهانی گردشگری در ماه محرم

معاون گردشگری کشور از برگزاری روز جهانی گردشگری با تِم «محرم» خبر داد.

محمد محب‌ خدایی که یک‌ ماه از آغاز مسؤولیت وی در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گذرد، درباره برنامه‌های امسالِ این سازمان برای روز جهانی گردشگری که مطابق تقویم جهانی، هر سال در روز ۲۷ سپتامبر (پنجم مهرماه) اجرا می‌شود، به ایسنا، گفت: روز جهانی گردشگری امسال در ایران با محرم متقارن شده است و از آنجا که در تمام شهرهای ایران برنامه‌های مناسبتی، آیینی و مذهبی برگزار می‌شود، تصمیم گرفته شد از این ظرفیت بالفعل برای گرامیداشت روز جهانی گردشگری استفاده شود.

ایشان یادآور شدند: مراسم‌هایی که در شهرهای زیارتی مثل مشهد، شیراز و قم و آیین‌ها و سنت‌هایی که در زنجان، کاشان و مشهد اردهال برگزار می‌شود، همیشه برای گردشگران جذاب بوده است، چرا از این ظرفیت در زمانی چون روز جهانی گردشگری بهره نبریم؟ این مراسم‌ها ناخودآگاه و در سطحی ملی با گردشگری درگیر است.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به چنین تصمیم و رویکردی، مشخصا چه برنامه‌ای برای روز جهانی گرشگری دارید و چه اتفاق متفاوتی صرف‌نظر از آیین‌ها و مناسبت‌های عاشورایی رخ خواهد داد، گفت: مراسم و برنامه در کشور و در سطحی ملی وجود دارد. ما فقط به استان‌ها اعلام می‌کنیم روی مراسم‌های مناسبتی و آیینی محرم تاکید بیشتری داشته باشند.

خدایی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه متقارن شدن محرم با فصل ورود گردشگران خارجی به کشور و اعمال محدودیت‌های در برخی اماکن زیارتیِ شهرهایی چون شیراز و قم برای ورود گردشگران خارجیِ غیرمسلمان، چه تدبیری اتخاذ خواهد شد تا درحالی‌که قرار است از مراسم‌ها و آیین‌های محرم در گردشگری استفاده شود، چنین محدودیت‌های در پذیرش گردشگران خارجی به طور موقت و در این مقطع زمانی برطرف شود، گفت: در شهری مثل مکه هم ورود غیرمسلمان‌ها ممنوع است، آن‌ها هم برای گردشگری تعریفی دارند و برای همین هم است که ما تاکید می‌کنیم گردشگری مذهبی و آیینی‌ را یکی نکنیم.

سازمان جهانی جهانگردی از سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون، ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز گردشگری جهانی گردشگری جشن می‌گیرد. انتخاب این روز به انگیزه‌ی پایان فصل رونق گردشگری در کشورهای نیمکره شمالی کره زمین و شروع فصل تعطیلات در نیمکره جنوبی است.

هدف از گرامیداشت ۲۷ سپتامبر نیز بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است.

بسیاری از کشورها هر سال به این مناسبت برنامه‌های متفاوت و جشن‌هایی را برگزار می‌کنند و برای رونق صنعت گردشگری‌شان و بیشتر درگیر کردن مردم با این مفهوم، تخفیف‌ها و فرصت‌هایی را در اختیار مسافران داخلی و خارجی می‌گذارند.

 

برای رزرو تفریحات قشم با بهترین قیمت میتونید از اینجا خرید کنید و با کارشناسان خبره آنها در تماس باشید ⇐ تماس قشم تفریحات

هتل و اقامتگاه رو میتونید با بهترین قیمت با یک کلیک رزرو کنید ← کلیک کن

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظرات کاربران

خرید بلیط هواپیما | خدمات گردشگری | قیمت تور لحظه آخری | رزرو هتل | بلیط کنسرت | تفریحات کیش