امروز : سه شنبه 29 اسفند -

سفر جاده ای به گرجستان

سفر جاده ای به گرجستان – «گرجستان» (Georgia) کشوری در منطقه قفقاز است که با کشورهای ترکیه،ارمنستان، جمهوری آذربایجان و روسیه هم‌مرز است. این کشور یک قطعه جذاب از دو قاره آسیا و اروپا است که با توجه به موقعیت جغرافیایی خود و امپراتوری‌های عثمانی و شوروی میراث فرهنگی عمیق و غنی دارد. این کشور سرزمینی با قلعه‌های باشکوه و کلیساهایی درخشان است که اسراری از دوران طلایی قرون وسطی را در چشم‌انداز تمدن باستانی بیان می‌کند.

عبور از شهرهای گرجستان به‌صورت جاده‌ای تجربه‌ای دلپذیر است و دیدن مناظر فوق‌العاده آن با بناهایی که در مسیر وجود دارد جذابیت آن را دوچندان کرده است. در یک سفر یک هفته‌ای نیز فرصت‌های بسیاری برای دیدن جاذبه‌های گردشگری گرجستان وجود دارد که تنها با کرایه یک ماشین امکان‌پذیر است. تفلیس پایتخت این کشور می‌تواند اولین نقطه از این سفر جاده‌ای باشد و بسیاری از سفرنامه‌نویسان که قصد گردش و نوشتن خاطرات خود را دارند، از این شهر شروع به سفر می‌کنند. دوستان کجارویی عزیز با ما همراه باشید تا در یک سفر جاده‌ای در کشور گرجستان با شهرها و دیدنی‌ها منحصر به فرد آن آشنا شویم.

۱. شهر تفلیس

معماری باشکوه و موقعیت جغرافیایی شهر «تفلیس» (Tbilisi) می‌تواند به عنوان اولین مسیر از این سفر جاده‌ای باشد. این شهر زیبا و پرجنب و جوش هر چیزی را که یک شهر اروپایی باید در خود داشته باشد، دارا است.

کلیساهای ظریف، شور و هیجان کافه‌ها، معماری فوق مدرن، این شهر را به منطقه‌ای پربازدید تبدیل کرده است. همه کلیساهای تفلیس ارتدوکس هستند و یکشنبه صبح‌ها شاهد صف‌های مناجات در کلیسا‌ها هستیم.

از دیدنی‌های این شهر می‌توان به کلیسای Metekhi و تندیس پادشاه «واختانگ یکم» (Vakhtang I Gorgasali)، قلعه «ناریکالا» (Narikala)، یادبود «کارتلیس ددا» (Kartlis Deda)، «کلیسای جامع سیونی تفلیس» (Tbilisi Sioni Cathedral) اشاره کرد.

بالارفتن از تپه‌ها و قرار گرفتن در موقعیت‌های بالای شهر باعث می‌شود تا دید بهتری از زیبایی‌های شهر داشته باشیم. یکی از ویژگی‌های خوب این شهر هزینه مناسب سفر، در این شهر رنگارنگ قدیمی است.

۲. شهر متسختا

پس از گذر از شهر تفلیس به شهر «متسختا» (Mtskheta) می‌رسیم که شهری است که توسط کوهستان‌های زیبا احاطه شده است و قلب معنوی گرجستان محسوب می‌شود. این شهر قدیمی با داشتن کلیساهای متعدد و قلعه‌های تاریخی، نمایشی از تاریخ پرفراز و نشیب این شهر را نشان می‌دهد.

«کلیسای جامع سوتیتسخوولی» (Svetitskhoveli Cathedral) و «معبد جواری» (Jvari) مهم‌ترین بناهای تاریخی در این شهر هستند که تاثیر بسزایی در معماری قرون وسطایی در سراسر قفقاز داشته‌اند و جزو فهرست میراث جهانی یونسکو هستند. این شهر زیبا با داشتنهتل‌های زیبا و رستوارن‌های فوق‌العاده با غذاهای لذیذ میزبان گردشگران است.

۳. قلعه آنانوری

در شمال متسختا و پس از صرف زمان چند ساعته به رودخانه نیلگون و فیروزه‌ای «آراگوی» (Aragvi River) می‌رسیم که در نزدیکی آن قلعه زیبای «آنانوری» (Ananuri) قرار دارد؛ فاصله این قلعه تا تفلیس ۷۲ کیلومتر است.

در مسیر که به سمت قلعه رانندگی‌ می‌کنید، منظره زیبای آن که گویی در شبه جزیره‌ای قرار دارد به چشم می‌خورد. این قلعه باشکوه شاهد جنگ‌های خونین بسیاری در دوران کهن خود بوده و همیشه استحکام خود را حفظ کرده است.

۴. کلیسای Gergeti Trinity

یکی از کلیساهای دیدنی و فوق‌العاده در کشور گرجستان کلیسای Gergeti Trinity است که برای رسیدن به آن باید مسیر ۴ ساعته را به سمت شمال رانندگی کرد.

پس از طی مسافتی به «کوه قازبگی» (Mount Kazbegi) در شمال شرق گرجستان می‌رسیم که به اورست کوچک معروف است؛ در حین رانندگی در این منطقه کوهستانی بسیار باید مراقب بود چون مسیری پر پیچ و خم دارد.

پس از رسیدن به این منطقه کوهستانی، برای رسیدن به کلیسا یک کوهپیمایی دو ساعته باید طی شود، البته با ماشین‌‌های مجهز یا با جیپ می‌توان آن را در نیم ساعت طی کرد. قرار گرفتن این کلیسا بر روی ارتفاعات و دیدن مناظر اطراف آن از بالای تپه بسیار رویایی و آرامش‌بخش است.

۵. قلعه Khertvisi

یکی از مزیت‌های سفر جاده‌ای و اجاره ماشین در گرجستان این است که بدون هیچ محدودیتی هر جا که بنای تاریخی یا استراحتگاه خوش‌منظره‌ای داشته باشد، می‌توانید توقف کنید؛ در گرجستان قلعه‌های بسیاری دارد که لازم نیست برای دیدن آن‌ها هزینه پرداخت کنید و به راحتی و با طی مسافتی می‌توانید از دیدن آنان لذت ببرید.

یکی از این قلعه‌ها که در بخش جنوبی گرجستان قرار دارد قلعه Khertvisi در ناحیه «مسختی» (Meskheti) است که بسیار دیدنی است.

۶. شهر سنگی واردزیا

پس از بازدید از قلعه Khertvisi در یک مسافت یک ساعته به سمت جنوب گرجستان، به شهر سنگی «واردزیا» (Vardzia) می‌رسیم. این شهر عجیب، از خانه‌های غار مانندی در دل کوه و یک صومعه تشکیل شده است که زمان ساخت آن به قرن دوازدهم میلادی باز می‌گردد و حفاری‌ها، حاکی از جریان زندگی در عصر برنز را نشان می‌دهد.

این شهر شامل غارهای مسکونی، عبادتگاه، داروخانه، مهمان‌خانه و اتاق‌های انبار بوده است. در سال ۱۹۹۹ این مکان در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

اگر به دنبال هیجان و کمی ماجراجویی هستید، گذر از این خانه‌های غار مانند و گردش در آنجا را در فهرست کارهای خود در گرجستان قرار دهید.

۷. قلعه Atskuri

برای بازگشت به بزرگراه اصلی گرجستان دوباره مسیر شمال را پیش می‌گیریم و در مسیر از قلعه Atskuri  بازدید می‌کنیم. قلعه Atskuri یک قلعه فدرالی در کناره «رود کر» (Kura River) و در ۳۰ کیلومتری از شهر «برجومی» (Borjomi) قرار دارد.

بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید از این قلعه که تنها آثار کمی از آن باقی‌مانده است و در قرن دهم ساخته شده و یکی از مهم‌ترین قلعه‌ها برای دفاع از گرجستان در قرون وسطی بوده است، دیدن کنید و می‌توانید خود را به عنوان پادشاه در حال قدم زدن در این قلعه تصور کنید.

۸. شهر کوتائیسی

شهر «کوتائیسی» (Kutaisi) دومین شهر بزرگ گرجستان محسوب می‌شود و یکی از شهرهای مهم این کشور از نظر اقتصادی است. این شهر در ۲۲۰ کیلومتری غرب تفلیس قرار دارد. طی قرن‌های متمادی این شهر یکی از شهرهای پر رونق بازرگانی بوده است.

این شهر در قرن‌های ۱۳ و ۱۴ مورد هجوم سپاهیان چنگیز خان و تیمور لنگ قرار گرفت و شهر توسط آنان به ویرانی تبدیل شد. در دوره‌ی حکومت شوروی این شهر به رونق بسیاری در صنعت، بخصوص در زمینه تولید محصولات الکترونیکی و کارخانه‌ی اتومبیل‌سازی دست یافت.

یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر که در بالاترین قسمت آن قرار دارد، کلیسای جامع Bagrati است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و دیدن شهر از این نقطه به خصوص در هنگام غروب خورشید بسیار خیره‌کننده است.

۹. شهر باتومی

آخرین مقصد سفر جاده‌ای ما شهر ساحلی و رنگارنگ «باتومی» (Batumi) است که یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری گرجستان است. در طی مسیر شهرهای ساحلی کوچک و قلعه‌های بسیاری وجود دارد و مسیر را دلچسب‌تر می‌کند.

آب و هوای این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی خود که در کرانه دریای سیاه قرار دارد معتدل و مرطوب است. این شهر با داشتن جاذبه‌ها و امکانات بسیاری که دارد، پاسخگوی هر سلیقه‌ای است. پارک دلفین‌ها، تله‌کابین، پارک آبی، آکواریوم، کلیساها و پل‌های تاریخی، گوشه‌ای از بخش‌های دیدنی و تفریحی باتومی هستند.

بنابراین سفر لذت‌بخش جاده‌ای ما به باتومی منتهی می‌شود و امیدوارم شما هم از این سفر جاده‌ای لذت کافی را برده باشید.

 

برای سفر به گرجستان چه با تور هوایی و چه زمینی با ما در تماس باشید ما بهترین گزینه ها رو برای شما داریم

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظرات کاربران

خرید بلیط هواپیما | خدمات گردشگری | قیمت تور لحظه آخری | رزرو هتل | بلیط کنسرت | تفریحات کیش