امروز : سه شنبه 29 اسفند -

پروژه جدید ایران برای لغو ویزا

پروژه جدید ایران برای لغو ویزا

پروژه جدید ایران برای لغو ویزا
«علی‌اصغر مونسان»‌ گفت: پروژه لغو ویزای ایران هدفمند می‌شود و تمرکز ما روی کشورهایی خواهد بود که لغو ویزا با آن‌ها به ورود بیشتر گردشگر منجر شود.

«مونسان» در کمتر از سه ماهی که رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شده، بارها درباره لغو ویزای ایران سخن گفته؛ او در توضیح علت آن به ایسنا گفت: ما خیلی گیرِ داستان لغو روادید ایران نیستیم، چون خوشبختانه درحال حاضر برای اتباع ۱۸۰ کشور، ویزای فرودگاهی با اعتبار ۹۰ روز صادر می‌شود، اما معمولا لغو ویزا امتیازی است که به جریان گردشگری کمک می‌کند.

او اضافه کرد: لغو صدور ویزا باید هدفمند انجام شود، چون بعضی وقت‌ها این کار به نفع ما نیست و باعث خروج بیشتر گردشگر و مسافر از کشور می‌شود، به هر حال لغو ویزا سیاستی متقابل است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره این‌که با توجه به تکرار تمایل این سازمان برای گسترش رژیم لغو ویزا، آیا پروژه جدیدی در این‌باره مطرح شده؟ گفت: این موضوع مهمی است که آن را تعقیب می‌کنیم، چون معتقدیم این پروژه باید هدفمند پیش برود، باید نخست کشورهای هدف‌مان را تشخیص دهیم و به شکلی سیاستگذاری کنیم که این موضوع برای ما بُرد ـ بُرد باشد، نه این‌که لغو ویزا انجام دهیم و خروج بیشتر گردشگر از کشور را موجب شویم.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به این دیدگاه، آیا قرار است روی کشورهایی که قبلا با آن‌ها لغو ویزا شده‌ایم و بیشتر به جریان خروج گردشگر از کشور کمک کرده‌ایم، تجدید نظر شود که اظهار کرد: ما با این کشورها کاری نداریم، چون تعدادشان خیلی محدود است، اما کشورهایی هدفی هستند که لغو ویزا با آن‌ها می‌تواند به ورود بیشتر گردشگر کمک کند. ما این موضوع را بررسی می‌کنیم و سپس با وزارت خارجه به بحث می‌گذاریم.

مونسان تاکید کرد: اگر لغو ویزا هدفمند باشد به رونق گردشگری کمک می‌کند.

رژیم لغو ویزا از دولت نهم مطرح شد؛ پیشنهاد نخست، اجرای سیاست متقابل با ۶۰ کشور بود که هیچ‌وقت نام‌شان مشخص نشد و این پروژه تحت تاثیر شرایط سیاسی ایران که مخالفانی هم در داخل داشت، هیچ‌گاه اجرا نشد، تا این‌که در اوایل دولت نهم، پروژه ویزای فرودگاهی که وزارت خارجه از آن به عنوان «برادر لغو ویزا» یاد می‌کرد، با افزایش اعتبار تا ۳۰ روز که بعدها به ۹۰ روز رسید، خیلی جدی اجرا شد.

با این حال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری در هر دوره‌ی مدیریتی صرفا آماری از کشورهایی داده که برای لغو ویزا با آن‌ها تمایل داشته است، کشورهایی که نام‌شان مشخص نشده، اما اشاره شده که بیشتر در زمره‌ی همسایگان ایران و یا آن‌هایی که تحت تاثیر روابط خاص سیاسی و اقتصادی تمایل‌های دو جانبه‌ای وجود دارد، بوده‌اند، اما حالا این سازمان با چرخش نسبی در سیاست‌هایش، تصمیم گرفته روی کشورهایی متمرکز شود که در ورود گردشگر تاثیرگذارترند.

در سال‌های گذشته لغو با برخی کشورها و یا تسهیل ویزا برای اتباع ایرانی از سوی برخی دیگر، از جمله مالزی، گرجستان، ارمنستان، روسیه و از دیرباز ترکیه و به تازگی صربستان بیشتر به خروج گردشگر به سمت این کشورها منجر شده است.

 

برای رزرو تفریحات قشم با بهترین قیمت میتونید از اینجا خرید کنید و با کارشناسان خبره آنها در تماس باشید ⇐ تماس قشم تفریحات

هتل و اقامتگاه رو میتونید با بهترین قیمت با یک کلیک رزرو کنید ← کلیک کن

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظرات کاربران

خرید بلیط هواپیما | خدمات گردشگری | قیمت تور لحظه آخری | رزرو هتل | بلیط کنسرت | تفریحات کیش